fredag 14 maj 2010

Väderleksprognoser

Det blev varmt att gå klädd som jag gjorde idag. Det var för att jag hade skymtat en väderkarta som talade om mulet och 9 grader, medan i det i själva verket blev strålande sol och betydligt varmare. Jag skulle antagligen ha klätt mig lika varmt även om jag nu inte hade sett just den där prognosen, eftersom det har varit samma svala väder rätt konstant på sistone, men det är ändå alltid samma problem här. Jag borde verkligen inte ägna de där prognoserna någon uppmärksamhet, eller åtminstone inte mycket mer än exempelvis horoskopen. Fast jag kan inte låta bli. De har någon magisk dragningskraft som jag inte förstår eller förmår stå emot.

Förr tittade jag bara på de svenska väderprognoserna. Sedan fick jag tips från Ringhalsfolket att även kolla de danska, för de skulle tydligen oftare stämma här på Västkusten. Numera har jag också börjat komplettera kollen med de norska prognoserna. Det är inte sällan de tre skiljer sig markant åt. Det är naturligtvis inte ett dugg konstigt, med tanke på hur omöjligt det verkar vara att förutsäga det göteborgska vädret.

Ändå oroar det mig en smula att det nu talas om regn här i morgon, när jag har varit så djärv att planera en trevlig utflykt utan att först ta reda på vad det väntas bli för väder. Man kan ju alltid hoppas på att prognosmakarna har lika fel som idag och en massa andra dagar, men när de är så där eniga är det svårt att helt bortse från dem.

Just nu hejar jag på den danska prognosen, och enligt uppgift ska det ju alltså normalt vara ett säkrare kort än de övriga. Men alla har ju rätt någon gång. Kanske till och med just den här gången?