tisdag 11 maj 2010

Rapport från köksträdgården: 11 maj

Litchiplantorna växer lite lagom fort, framför allt Lionel Litchi, som nu har klart fler och större blad än Litchi Prosit, den lilla klena stackaren. För Lionel har jag stora planer. Jag tänkte börja med att lära honom spela All night long (all night) på xylofon.

Även basilikan (som ju skulle vara rödbladig -- trotsunge!), myntan och körveln frodas, och har dessutom den goda smaken (eller lukten då) att sprida väldoft omkring sig.

Nykomlingarna uppifrån: citron, timjan, lavendel och avokado. Jag vågar inte vara så optimistisk att tro att alla kärnor och fröer jag sår ska gro, så både citron och tamarind fick trängas flera i varje kruka. Det kommer jag snart att få betala för på ett eller annat sätt.

Jag ska nog förresten tänka ut ett namn på avokadon. Några förslag? Ove kanske, eller Eva?

I tamarindkrukorna är det jordbävning, så min vågade gissning är att även de kärnorna fick för sig att gro. Fortsättning följer såvida ingen plötslig missväxt inträder.