fredag 9 april 2010

Vårlängtan å andra sidan

Efter att ha betat av tankar som de i det föregående inlägget blev jag i stället plötsligt hemskt sugen på att möta våren mitt inne i stan, och dit var det ju ingen omöjlighet att åka, så det gjorde jag. Sedan vandrade jag mina gamla promenadvägar och bara njöt.

Den idylliserade bild jag har av landet i mitt hjärta (den ångande, väldoftande jorden) är en värld så helt olik mina vardagskvarter (de grusiga cykelvägarna med hundbajs), men även det här några kilometer hemifrån är en annan sorts värld (gatstenen och de fullsatta uteserveringarna). Det finns så många världar, men nästan överallt är våren i det här läget mest härlig.

Inne i stan är det ett helt annat tempo och där förändras saker och ting så snabbt. När var jag här senast? För ett par, tre månader sedan? Det kunde vara åratal någon annanstans, för så mycket har tillkommit, så mycket finns att se och notera. De flesta förändringarna verkar vara till det bättre, faktiskt. Det är allt från nya små intressanta butiker i Haga till papperskorgar och andra trivselhöjande detaljer.

Ny är den uppdaterade och förbättrade skyltningen uppe vid Skansen Kronan, där för övrigt folk redan ligger i drivor och samlar solvärme.

Ny är för mig också den fina dörren på den tidigare vidöppna urinoaren vid kanalen!

Även ljuset känns liksom nytt i sin intensitet.

Pusselmotivet framför alla andra har kompletterats med ett synnerligen käckt litet vrak vid kajen.

Och här ska det väldigt snart resas något stort, nämligen ett stadshjul. Det är så nytt att jag hinner se det innan det ens har kommit på plats!