torsdag 1 april 2010

Rapport från köksträdgården: 1 april

Det är läge för en liten rapport så här före påsk, eftersom jag ska lämna mina ungdomar utan tillsyn i ett par dagar, och man aldrig vet vad som kan hända då. Jag kan inte låta bli att hoppas att det inte kommer att bli alltför soligt påskväder i Göteborg, eftersom det i så fall snabbt kommer att bli ökenkänsla i mitt rum. Just nu är det dock fint i krukorna.

Efter nästan fem månader har basilikan börjat fatta hur riktiga blad ska se ut och reser sig så sakteliga ur sitt trassel av långa stjälkar.

Myntan börjar också gå att ta på allvar, trots att bladen är så små, så små. Och de doftar ... tuggummi! Två fina tuvor med körvel har jag fått, så där kan man väl säga att målet är uppnått. Jag antar att jag borde försöka använda mitt kryddgröna också, men det tar emot att nypa sina små kompisar så illa.

Det skiljer fyra dagar i ålder på Lionel Litchi och Litchi Prosit, men de har hittills ändå varit extremt synkade. Fast nu drar ... hm, Lionel ifrån genom att planenligt veckla ut två par nya fina blad medan Prosit mår mindre fagert och så här långt bara har orkat skjuta ut ett blad av fyra. Hur ska det gå, hur ska det gå?!