tisdag 9 mars 2010

Nu ska vi köpa blå mjukiskläder

Mario och jag hittar gemensamma barndomsminnen i gamla tv-program. Det är förstås inte alls konstigt. De flesta av oss som växte upp innan det fanns så många kanaler såg i stort sett exakt samma barnprogram och tv-serier. I vår generation går det till exempel alltid utmärkt att referera till MacGyver.

Men nu har vi fastnat för det här:



Barnkanalsloggan uppe i hörnet avslöjade för mig att programmet har visats på senare tid också, men själv hade jag inte sett det på många år när jag fick för mig att börja gnola på den där låten. Och det som visas i klippet ovan är bara vinjetten. Vilken tid det fick ta! Och vilket tålamod vi måste ha haft även som barn, för vi tröttnade ju inte.

Eller så är det bara ett bra program helt enkelt. Vi kommer ju trots allt fortfarande ihåg det 25 år senare. Dessutom har vi uppenbarligen präglats så av idén att vi numera hellre är ute och rör på oss än tittar på tv, så det måste ju vara ett gott exempel på hälsosam tv.

(Här är 7 minuter till, fast med sämre ljud.)