lördag 13 mars 2010

Melodifestivalen 2010 enligt Flinn, del 6

Korvätandet blev lite senare än planerat, på grund av att någon granne tydligen var tvungen att laga fisk samtidigt som jag skulle inmundiga min smaskiga korv. Och även om jag gillar fisk för det mesta så ska korv inte osa fisk! Ja, och sedan blev det sent och jag diskade till en minut innan melodifestivalen började, och nu offrar jag lite av inledningen för att hinna fixa myset också.

Men jag såg ändå artisterna göra entré i sina boxningsmorgonrockar. Egentligen är melodifestivalen bäst innan den börjar, medan alla fortfarande är glada, ingen har förlorat än och inga tittare och kritiker har hunnit börja gräla om resultatet.

20:14
Darin. Då kan jag kosta på mig att gå och byta om till något glittrigare. Under tiden kan jag ju ändå höra om han sjunger renare den här gången än förut. Oj, där kom första tonen! Jahaja. Hej på ett tag.

20:19
Alltså, varför är Darin i final? Han är inte söt, han kan inte sjunga och han har en trökig låt. Det är antagligen jag som är gammal, jaja. Men till mitt försvar kan jag säga att jag undrar lika mycket varför Pernilla Wahlgren är i final, trots det otidsenliga bidraget. Fast det är klart, en riktig klassisk schlagerlåt vill vi väl ha med för att piffa till det hela. Bara för att understryka att den här låten ändå inte skulle kunna vinna har den i startordningen fått det av eviga förbannelser drabbade nummer två.

20:24
Där är den gröna skinnjackan! Wohoo! Dessvärre tycker inte ens jag att Andreas Johnson ska vinna den här gången. Han gör sin grej helt okej, men det känns inte som om det tar någon med storm, eller?

20:28
Timoteij påminner mig om ett schampo som gav mig enorm klåda i hårbotten på 80-talet någon gång. Det var antagligen fullt med gifter och skräp. Eller helt enkelt gräspollen? Nåväl, hur mycket jag än spårade ur nu så hörde jag faktiskt att en av tjejerna, som ju ändå håller på med musik på heltid, sa "när vi har sjungt". Där åldrades jag omedelbart tio år till på två sekunder!

20:34
Samtidigt som alla andra började gilla Peter Jöback, i och med den där uttjatade musikallåten ni vet, tröttnade jag tvärt på honom. Men jag tyckte faktiskt att han var riktigt cool för sisådär 20 år sedan, det tänker jag inte förneka. Årets jacka är inte så dum ändå. Inte låten heller. Jag kanske kan ändra mig igen? I så fall, i vilken riktning påverkar det min mentala schlagerålder?

20:40
Jag tror att Ola gör allt för att inte vinna, vad han än tror själv. Vad har han gjort med håret? Varför har han världens tråkigaste scenkläder? Varför sjunger han som Darin? Varför rör han sig som om han aldrig har stått på en scen förut? Missförstå mig inte. Jag gillar faktiskt Ola. Det är bara därför jag är kritisk. Ju.

20:43
Jessica Andersson har bytt kläder sedan senast. Bra. Hon har dock inte bytt låt. Synd. Egentligen har jag inte heller något emot henne, vilket också är lite besvärligt, för det hade varit så mycket enklare då.

20:50
Att Björn Gustafsson är med och skojar bakom Salem Al Fakir idag påverkar inte min inställning till bidraget i någon särskild riktning. Björn Gustafsson är rolig, jovisst, men Salem Al Fakir har en sådan enorm kompetens och en bra låt och var redan min favorit i vilket fall som helst.

20:52
Jag har hela veckan försökt förstå varför jag retar mig på att Anna Bergendahl tippas som segrare. Är det rösten? Eller bara det att jag blandar ihop henne med någon annan? Jag har till och med försökt tvinga mig att gilla låten lite extra, för att vara beredd liksom, men det går så där. Jag kanske är allergisk mot någon ingrediens i den?

20:57
Just nu undrar jag mest varför Eric Saade har fått det fina startnumret tio. Det brukar väl vara vikt för favoriter? Och så var Darin först ut. Det här gör alltihop ännu rörigare och svårare att hålla isär för en gammal tant som inte ser skillnad på ungdomarna. Och för den som undrar kan jag säga att jag faktiskt inte har en enda åsikt om låten, artisten, kläderna eller någonting annat med det här bidraget. Däremot kom jag på att jag måste gå och skruva åt den droppande duschen nu.

21:01
Jaha, det var alltså det? Så någon av de där låtarna kommer att vinna, på allvar? Måste kolla snabbreprisen för att se om det finns något nytt och imponerande där.

21:02
Har visst glömt bort Twitter. Det är därför jag bloggar i stället för att twittra nu. Men läsa måste man ju hinna? Om jag bara hade haft ett par ögon till!

21:07
Va, har Blossom fått låna den gröna skinnjackan?!

21:10
Och i mellanakten har de också lyckats välja ut de enda norska ESC-bidrag som jag inte har kommit överens med. Lurt. Och så - gahh! Nanne! Henne kommer jag visst aldrig undan.

21:12
Sådärja. Roger Pontare följd av hårdrocksduell. Det tar sig ändå.

21:15
Hej igen 80-talet! Kan det bli gladare än så här? Norge eller Sverige, vilket som går lika bra.

21:17
Alexander Rybak lever! Jag röstar nog på den låten i kväll om jag får. Men det får jag ju inte, så då återgår jag till ursprungsplanen att inte bidra till röstningen alls.

21:20
Nu blir det poäng och sådant, och då måste jag av någon anledning skriva för hand ett tag.

21:29
De så kallade internationella jurygrupperna verkar inte riktigt vara överens. Men det kanske är ett tecken på att de faktiskt är internationella?

21:39
Det är redan uppenbart att Anna Bergendahl är klart mer populär i Sverige än i Europa. Drar jag förhastade slutsatser nu igen? Det struntar jag i. Jag är redan nervös för Sveriges skull, trots att jag givetvis inte vill att vi ska vinna ESC.

21:40
Snabbrepris igen. Jag har inte ändrat mig ett dugg. Och röstar fortfarande inte. Vet inte hur jag skulle ha hunnit det heller, för övrigt.

21:44
Oj, nu var det en mellanakt till minsann! Och jag som redan har försjunkit i statistik här.

21:47
Ah, Malena Ernman parodierar Christine Meltzers parodi på henne! Då blev det plötsligt lite roligt.

21:52
Och för att göra en segdragen historia lite kortare i alla fall precis på slutet så vann där alltså Anna Bergendahl. Jahapp, det var det. Inte ett dugg oförutsägbart. Folk röstar förstås som det står i tidningarna att de förväntas rösta. Och jag är 94 år.

21:53
Till ESC hoppas jag i alla fall att Viveca Seldahl II hittar något mindre hudfärgat att bära till allt det där andra bleka. Men titta! Nu såg jag de omtalade reklamskorna i bild! Oj, vad jag inte alls kommer att köpa sådana skor nu heller. De var kassa för knäna redan på 90-talet. Just det, jag måste kolla efter nya skor, ja. Dags att gå vidare med livet.

22:01
En sak till förresten. Varför har folk med så där trista namn inte artistnamn längre? Det kanske, eventuellt, möjligen hade hjälpt lite.