måndag 15 mars 2010

Det stora i det lilla

Jag vet att det är dåligt av mig att jag då och då retar upp mig på småsaker. Men då känns det desto bättre att också mycket små och enkla goda saker kan ge stor effekt.

Dagens exempel: Först råkar jag bland annat ut för så kallade vuxna som låter sina barn och djur göra precis som de behagar och därmed förstöra för många andra människor, bara för att de så kallade vuxna själva på så sätt får det lite lugnare. När jag går hem från mataffären känner jag för att börja gruffa så smått för mig själv över egoism och dumhet i allmänhet. Jag närmar mig porten och förbereder mig på att öppna genom att lasta över båda de tunga matkassarna i den ena handen samtidigt som jag gräver i jackfickan efter nyckeln med den andra. I samma stund kommer en kille som gått in i huset ganska många ögonblick före mig tillbaka bara för att öppna för mig!

Det är faktiskt rätt vanligt att folk är just så hjälpsamma och trevliga i det här huset, men ändå, tänk hur en sådan liten handling kan neutralisera så mycket negativt. Varje gång! Och det bästa är att det ofta funkar lika bra tvärtom, alltså om det goda händer först. Det är som om mitt sinne får ett skydd mot det onda och inte reagerar på motgångar och dålig behandling för en viss tid framåt.

Jag skulle bli mycket förvånad om det här är något som bara gäller för mig. Därför försöker jag verkligen komma ihåg att hälsa på busschauffören, le mot folk jag kommer i kontakt med, erbjuda hjälp där den ser ut att kunna uppskattas och så vidare. Och varje gång jag lägger märke till att människor visar varandra hänsyn och till och med är beredda att anstränga sig lite för någon de inte ens känner blir jag riktigt härligt glad. Egentligen hade det förstås varit att föredra att sådant beteende var så självklart att det inte behövde uppmärksammas, men när det nu inte är det får man väl glädjas åt att man kan glädjas åt det då och då i stället.