torsdag 25 februari 2010

Bokrea 2010

Det börjar bli med bokrean som med melodifestivalen. Båda har gått från att vara riktiga höjdpunkter varje år till att vara något jag pliktskyldigast tar del av eftersom jag fortfarande hoppas att det ska kunna bli lika kittlande spännande som förr.

I år hade jag inte ens sett skymten av bokreakatalogerna förrän jag sent igår kväll fick för mig att leta upp dem på nätet. Jag kom nämligen på att det är lättare att hitta de eventuella fynden om man har jämfört lite mellan butikerna i förväg, så att man slipper springa runt överallt minst två gånger.

Så nu var jag i alla fall lite förväntansfull när jag steg upp idag, för jag hade bestämt mig för att åtminstone försöka fira bokrean ordentligt och alltså gå på den på första dagen. Då det sedan började snöa ymnigt igen fick jag stryka några andra saker jag hade planerat att göra inne i stan, så det blev ändå en hyfsad stund i affärerna.

Det slutade med att jag köpte en enda bok, Per Olov Enquists Ett annat liv. Inte ens några språkböcker hittade jag den här gången. När det nu inte fanns så mycket annat hade jag till och med kunnat unna mig att köpa lite ordböcker, men inte det heller. Jag tröstade mig med att en bok av en favoritförfattare är bättre än en hel hög med böcker som man tycker att man borde ha men sedan kanske inte ens tittar åt. Och köper man bara en bok kanske man till och med hinner läsa den inom de närmaste åren?

För att muntra upp mig ytterligare gick jag sedan till turistbyrån och plockade kartor och broschyrer. Medan vårnyheterna i klädbutikerna mest känns som ett bisarrt skämt just nu anar jag nämligen ändå att en ny turistsäsong närmar sig.