måndag 18 januari 2010

Mystisk måndag

Jag uppsökte ännu en av universitetsbibliotekets filialer på middagen idag, närmare bestämt ekonomiska biblioteket på Handelshögskolan. Det var trevligt att göra sig ett ärende i mina gamla kvarter, och jag försökte gå in på Handels helt utan fördomar flaxande kring skallen.

Men ojoj! Så fort jag öppnade en dörr (och de var många) slank minst en tre, fyra kostymungdomar igenom före mig. Och inte ett endaste tack hörde jag på hela tiden jag var där. Fast jag hittade i alla fall så småningom boken jag letade efter och fortsatte vidare genom lunchrusningen mot mitt vanliga bibliotek, centralbiblioteket vid Humanisten.

På vägen begrep ytterst få bilister att det var slask och enorma vattenpölar mellan dem och oss fotgängare, och de dånade utan att lätta på gasen förbi övergångsställena med en förvånad blick åt sidan.

Men ända sedan tidiga morgonen har jag varit på ett oförklarligt strålande humör, trots först en bedövande trötthet och sedan huvudvärk, så vad bryr väl jag mig om ohyfsade människor? I stället ansträngde jag mig till mitt yttersta för att inte släpa in mer grus än nödvändigt när jag kom hem och vid entrén mötte städerskorna som, trots en i dagens slaskväder mer hopplös arbetssituation än vanligt, log mot mig!