fredag 15 januari 2010

Min nya beslutsfattare

Jag har inte läst Tärningsspelaren, fast jag var nära att göra det en gång, men nu är jag nog mest glad att jag lät bli. Däremot gjorde jag nyligen vad som kanske såg ut att vara ett impulsköp och skaffade en "mystic 8 ball", eller spåkula som jag skämtsamt kallar den. I själva verket har jag länge varit lite sugen på en, trots att jag inte tittar på amerikanska ungdomsserier och inte vet riktigt varifrån inspirationen har kommit. Kulan är väl i stort sett inte mer än en maskerad tärning, men den känns lite mer intelligent eftersom den pratar. Och man kan fråga den vad som helst, även om den främst svarar på ja- och nejfrågor.

Ett harmlöst exempel:

Är det inte dags för lite valnötter nu?



Nu har jag väntat i säkert flera sekunder. Nötpaus nu då?



Åh, vad tråkigt! Hm, hm ... NU då?


Yes, jag visste väl det!

Fast det där var fejk. I själva verket går den inte att övertala så lätt. Inte ens när man verkligen tycker att ett annat svar än det man fått skulle gå mycket mer i linje med ens egna intressen.