måndag 18 januari 2010

Groddning 2010

Jag har fått tillstånd att rapportera från invigningsgrodden i Marios nya groddanläggning. Efter att en kompletterande del som saknats från början kommit med posten var groddburken komplett och fungerade uppenbarligen alldeles utmärkt.

Galet snabbväxande mat. Här mungbönor (överst och till höger) och alfalfagroddar.

När jag såg groddarna växa och fylla sina utrymmen kändes det precis som när jag var liten och mamma och jag groddade i en likadan anordning. Jag minns hur jag älskade att få hjälpa till med vattningen. Sedan satt jag och studerade hur vattnet långsamt rann från det ena våningsplanet ner till nästa, tills det slutligen var dags att tömma ut restvattnet. Inget har förändrats sedan dess, förutom möjligen utbudet av groddfröer som verkar vara enormt nu. Det är fortfarande lika fascinerande och roligt, och ett enkelt sätt att få billiga och fräscha grönsaker mitt i vintern.

Egentligen har anläggningen tre våningsplan, men rucolafröna som bodde överst den här omgången ville inte vara med och leka, och när sådant händer är det bara att plocka bort en våning.