torsdag 21 januari 2010

Fira med påskägg

Jag har alltså lagt ännu en kurs till handlingarna, och nu ser det faktiskt ut att vara nog med isländska för mig. Åtminstone har jag inga planer på att plugga mer. Men sedan vet jag ju hur det brukar gå med de inlärda språken. Schvopp, så minns jag knappt något alls. Ungefär som det också var med isländskan för sisådär ett par veckor sedan. Ehum.

Men nog vore det allt bra meningslöst att plugga något "för skojs skull" i ett par år bara för att sedan släppa det och låta kunskaperna blekna bort? Det tycker jag faktiskt. Så just nu har jag som målsättning att i alla fall läsa och höra isländska någon timme i veckan fortsättningsvis. Hur nu det ska gå till, för det skulle i så fall vara läsning utöver den andra jag funderade över. Lösningen ligger antagligen i att se det som ett förbjudet nöje, för då kommer jag säkert att komma ihåg det utan problem!

Nu tyckte jag också att tiden fick vara inne för att öppna det andra av de två isländska chokladpåskäggen som jag fick i april. Det första fick hjälpa mig med motivationen under det förra uppsatsskrivandet, men det här blev alltså en belöning. Nu fick jag:
Syngur hver með sínu nefi.
Envar sjunger med sin näbb. Ett tolkningsförslag jag har fått är ungefär att var och en gör på sitt sätt. Tja, det kan väl hur som helst ses som rätt passande i sammanhanget även denna gång, tycker jag.

Har vi förresten något motsvarande ordspråk eller talesätt på svenska? Jag kommer inte på något, men känner mig ganska trög för tillfället, så det känns som om jag kan ha missat något uppenbart här.

Glad påsk! Typ.