fredag 8 januari 2010

Dubbla skift

Tanken var att jag skulle lära mig plugga på ungefärlig kontorstid den här veckan. Men när det gick för långsamt blev frustrationen för stor och jag körde ett nattpass i natt. Efter 01 börjar världen bli tyst och lugn både i huset och på nätet och det blir så där underbart okomplicerat att bara gå in i saker och ting helt och hållet.

När jag hörde morgonens första bussar passera tittade jag slutligen upp och ut. Som alltid klev det av ett antal personer på hållplatsen utanför. Man är aldrig ensam uppe när man bor i en stad. En stund senare kom dagens första leverans till kvartersbutiken och jag stängde av datorn och bäddade ner mig för några timmar, ganska nöjd med disciplinen för dagen, men inte med resultatet. Det går för långsamt!

Jag är ju student, och för den delen människa, med den där inneboende driften att ta mig förbi saker så smidigt som möjligt. Vill hitta genvägar, smarta lösningar, effektiva metoder. Men vissa saker måste helt enkelt bara tragglas med. Jag antar att det här är en sådan. Och tills jag har tragglat färdigt för den här gången får allt annat skjutas på framtiden.

Jag vaknar på förmiddagen i ett varmt rum. Gardinerna för fönstren strålar ut värme och solen gassar som vore det vår! Om det är något konstigt med den här vintern just nu är det ändå detta. Inte värmde väl solen så i januari förr i tiden? Eller det kanske bara är jag som har flyttat söderut och ständigt glömmer det, ja. Det är möjligt. Hur som helst är det ovanligt skönt inne idag. Fast för den skull blir det inte mindre tröttsamt och isolerat efter ett tag när man inte har stuckit näsan utanför dörren på länge.

Solen pekar demonstrativt på allt damm i mitt ostädade lilla rum (som blir dammigt på nolltid även till vardags), och jag får skotta bort drivor från bordet innan jag kan äta frukost. Men efter detta är det bara att jobba vidare - idag även på dagtid!