måndag 4 januari 2010

2010 års första blogginlägg

Det blev en extraordinär, om än stillsam, nyårsafton. Och då det var första gången jag firade nyår i en så här stor stad var jag förstås imponerad av att kunna beskåda fyrverkerierna över hela stan från översta våningen i mitt hus. På själva tolvslaget befann jag mig dock på en busshållplats, vilket inte alls var särskilt dumt det heller.

Sedan blev det en mycket trevlig och lång nyårshelg, med en hel del av både sömn och tv-spel. Detta medförde dock att året för bloggen i stället inte började lika lysande. Exempelvis missade jag ju att blogga på båda de två första extraskojiga datumen för året: 100101 och 2010-01-02. Jag tror inte att jag har några större problem med att komma ihåg att det är nytt år när jag ska skriva datum och så där, men jag märker att det är ganska svårt att skriva årtalet på dator. Det blir 20010, 2100, 2001 eller, om jag får totalt hjärnsläpp, 9012.

(En motsatt knasighet har uppenbarat sig nu efter att jag i en vecka åter skrev på datorns "o"-tangentbord. Jag märker nu att jag när jag ska skriva för hand tänker "spoel" och "poå" och liknande. Hjärnan är lättpåverkad.)

Den här veckan ska jag ägna mig åt den klassiska studietekniken "plugga dag och natt i sista minuten", så det kan hända att det inte blir så mycket bloggande då heller. Men om det blir tid till det tror jag att det får bli lättsamt och kanske även en aning materiellt inriktat, så här i julens efterdyningar.