onsdag 16 december 2009

Rapport från köksträdgården: 16 december

Så där vansinnigt snabbt växer det inte i mörkaste december, speciellt inte utan extra hjälpmedel, men de krukor som står i fönstret får tydligen skapligt med ljus ändå, för där har både körveln och myntan (den senare går hos mig också under beteckningen nanoväxter) klämt fram andra blad än de första hjärtbladen. Den rödbladiga basilikan som var så snabb i starten ligger nu efter på den punkten, men sträcker sig i alla fall stolt uppåt.

I krukorna som hamnade i blomlådan på bordet strax innanför fönstret verkar det dock vara lite för mörkt, och den lilla extra värmen där tycks inte ha räckt för att kompensera för detta. Basilikan håller på att tackla av och även körveln ser klen ut. Bara myntan är fortfarande på ganska bra humör.

Det var väl kanske inte så klyftigt att odla i fler krukor än vad som får plats i fönstret, även om det kom att bli ett intressant experiment. Och antagligen blir det här det sista vi ser av mina små gröna här i bloggen, för snart kommer jag att lämna dem åt sitt julöde. Snyft.

Nästa gång får jag väl göra som man "ska" och så mina frön framåt vårkanten när naturen är lite mer samarbetsvillig.

Så tappert de kämpar! Och så söta, oskyldiga och ovetande de är om vad som väntar, mina småttingar.