tisdag 29 december 2009

Önskas: logistik med logik

Resdag igen. Efter uppresan är jag mer ovillig än vanligt att packa min väska (som för övrigt var för full redan innan jag fick en massa julklappar att ta med tillbaka) och sätta mig på tåget. Men nu är jag dessutom lite extra sur på biljettbokningen.

Det är i och för sig inget nytt, och jag vet att jag inte är ensam om det. Och det finns nästan hur många exempel som helst på saker man kan reta upp sig på när det handlar om tågresor, biljettpriser med mera. I somras upptäckte vi till exempel att det var billigare att köpa en längre resa med ett extra byte än att gå på det senare tåget direkt.

Och när jag nu sökte efter lämpliga tåg till Göteborg fick jag ett förslag om att ta en buss till Borlänge (fortfarande alltså två mil från Falun) för att där hoppa på ett tåg som faktiskt går från Falun. Men sådant vet man ju inte nödvändigtvis, så det är lätt att låta sig luras. Nu hann jag också köpa min biljett innan jag fick lära mig att man kan filtrera bort buss och X2000, vilket jag naturligtvis kommer att ha nytta av i framtiden, liksom insikten om att man helst ska kunna tidtabellen utantill. Fast i vilket fall som helst kan jag bara inte begripa varför inte det resval som är mest naturligt att göra kommer upp som en träff vid sökningen. Idioti!

Det blev ändå ingen ombokning, så idag är planen att åka bil till Borlänge och där kliva på tåget som kommer från Falun. Därefter vågar jag inte ens gissa vad som ska hända.