måndag 28 december 2009

Mellandag i Falun

Julhelg, förkylning och väder har gjort att jag dessvärre inte har varit ute särskilt mycket under detta jullov i Falun. Jag har exempelvis inte varit nere vid sjön och inte träffat folk och fått chansen att bli påverkad av falumål så att jag skulle kunna driva omgivningen till vansinne med det sedan. Så när det äntligen, så här sista dagen i stan, var dags att gå ut hade jag en del att ta igen.

Det bara snöar och snöar och är visserligen helt otroligt vackert när man varken behöver skotta snö eller köra bil, men eftersom jag vet att alla mina läsare inte delar min snökärlek blir det bara en bild med lite snö på.

På väg ner på stan. Här är parkeringshusväggen som jag får ont i fingrarna av att bara titta på. (Jag var helt säker på att jag skrivit om detta förut, men jag hittar det inte nu. Men om jag säger håll handflatan mot väggen och gå raskt längs med den så kanske det blir mer begripligt?)

Stora torget med rådhus, gran och Kristine kyrka. (Jag fotade torget i december 2007 också.)

Ett par nyheter i stan.

Falun ser i midvinterskymning och snö nästan precis ut som på julkortsmålningarna. Vid den gamla lilla brandstationen vid ån till exempel.

Och Bubo (berguven, bubo bubo, är Dalarnas landskapsdjur, för den som undrar) vakar över istapparna i Geislerska parkens träd.

Efter effektiv mellandagsreashopping blev det också ett besök i en bekants garnbutik. Det märktes att stickning har blivit enormt trendigt, för det plingade i dörren oavbrutet och det var inte alls enbart på grund av högarna av garnnystan som det var närapå omöjligt att röra sig. Fascinerande. Jag blev faktiskt själv lite sugen på att handarbeta, men jag lär nog ha att göra framöver ändå.