torsdag 31 december 2009

Livet 2009

När jag gick på gymnasiet tillhörde jag ett gäng. Det var ett välorganiserat sådant och vi träffades för vår verksamhet minst varje helg. På dagordningen stod sådant som pose- och poesiafton, dagboksvecka, nobelmiddagar, brädspelshelger och sena nätter med mysprat, sönderpillande av brinnande stearinljus och den eviga diskussionen om vilken musik som skulle spelas och på vilken ljudnivå.

Eftersom vi hade en så tydligt definierad verksamhet hade vi givetvis också årsmöten. Det pågick i flera år, och speciellt åren efter att vi alla hade lämnat Falun hade vi stor glädje och nytta av dem, då det var perfekt att träffas under hemvändarhelgerna och uppdatera varandra om livet. Vi hade dagordning med inslag av varierande grad av seriositet, varsin verksamhetsberättelse, budget och verksamhetsplan. Det var bra för en själv också, för det gav en anledning att summera sitt år och ta fram det som varit mest betydelsefullt.

Efter att dessa årsmöten upphört försökte jag i ett par år sammanfatta året så där kort och kärnfullt i slutet av min dagbok, men av någon anledning tröttnade jag. Jag minns faktiskt inte riktigt varför, men kanske var det för att det ett tag blev för deprimerande att bläddra igenom en bit av livet som det inte varit så mycket med.

Men nu tänkte jag lite smått på vad 2009 har betytt. Först kom jag bara på tre större händelser, men med lite hjälp utifrån insåg jag att jag redan glömt flera viktiga milstolpar i mitt liv. Där ser man vad lätt det är att glömma saker, till och med när man både bloggar och skriver dubbla dagböcker (fast jag skriver dem ju bara, mest för att jag då vet att jag har dokumenterat saker och kan lämna dem därhän, och sedan orkar jag inte läsa det, så det kan ju delvis förklara saken).

Efter denna omständliga bakgrund ska själva årssammanfattningen ändå bli kort och enkel. Det blir mina fem viktigaste händelser i livet 2009:
  1. Mario. Att inte sätta honom överst vore dårskap, för att använda ett av hans egna uttryck. Inte bara för att han är prio ett, utan för allt hans inträde i mitt liv har fört med sig i form av människor, mat och nya infallsvinklar.
  2. Flytten till eget boende. Hur obegripligt det än kan låta så hade jag faktiskt aldrig bott helt ensam tidigare, så visst var det en betydande flytt, om än inte särskilt omvälvande för mitt dagliga liv.
  3. Island. Inte bara för att det var Island, även om bara upplevelsen av detta fascinerande land hade räckt för en tredjeplats, utan för att det var första gången på tio år som jag var utomlands överhuvudtaget.
  4. Examen. Ingen, inte heller jag själv, tog den särskilt allvarligt, eftersom jag ju siktar vidare direkt, men en examen är ändå alltid en examen.
  5. Örhängen. Om man inte ens själv har föreställt sig att man någonsin skulle komma på idén att frivilligt göra sådan åverkan på sin kropp så är det förstås ett stort steg att tvärvända bara så där och göra hål i öronen.
Bubblare: Nötter. De kan sorteras in under punkt 1, men är en lite för stor upptäckt för att inte omnämnas särskilt. Även om jag fullt medvetet förstorar min nötgalenskap för att jag tycker att det är kul, så har nötterna ändå högst påtagligt påverkat min vardagsmeny.