tisdag 15 december 2009

Julstöksläget

Jag var i Hammarkullen och bakade pepparkakor och provade glögg i lördags. Hammarkullen ligger så långt från centrum att spårvagnen hinner bli tunnelbana innan man kliver av. Det är ett sådant ställe där det inte finns ljusstakar i särskilt många fönster, och på den lokala pizzerian luktar det till och med värre än i mitt trapphus.

Men pepparkakorna blev skojiga och glöggen smakade te och allt möjligt annat än det som stod på flaskorna, och sköldpaddan Rolf plaskade omkring bland räkskal i diskhon och det var så trevligt så.

Sedan glömde jag nästan helt bort att det var lucia på söndagen. Men det gjorde inte så mycket.

Under glöggprovningen råkade jag hänga på i snacket om att det saknades julmusik, och när jag sedan återkom till ämnet en gång till lite senare och försökte skämta om det tycktes folk få uppfattningen att jag kräver julmusik. Roligt. Sanningen är att jag inte har lyssnat på någon enda sådan hittills i år förrän brorsan igår började prata om juljazz. Nu känns det som läge att pyssla ihop en spellista med flinniga jullåtar.

Idag har jag varit och hämtat ut paket. Ett var skickat med Posten och lämnades ut i en matbutik en bit bort, ett annat var skickat med Schenker och lämnades ut i en annan butik dubbelt så långt bort och åt rakt motsatta hållet. Eftersom jag dessutom hade varit och handlat i min vanliga affär en stund tidigare blev det tre butiker på samma eftermiddag och en massa spring i vattenpölar och lätt snöfall. Hade jag varit smart hade jag ju kunnat låta det ena paketet vänta till i morgon för att få ett trevligt promenadärende då också, men nu var jag inte smart utan bara otålig. Fast det var rätt skönt ute ändå.

Och inne blinkar min lilla gran så stämningsfullt.


(Bara för att jag nu publicerar nya inlägg betyder det inte att jag inte fortfarande hoppas att någon ska lösa även bildgåta 3 här nedanför!)