torsdag 24 december 2009

Julens små iakttagelser: krubban

Hur jag än kämpar för att få till ett realistiskt och trovärdigt krubbarrangemang så finns det alltid saker man kan anmärka på.


Exempelvis ser Maria oförskämt fräsch ut för att precis ha fött barn.


Å andra sidan ser inte Jesus så fasligt nyfödd ut heller. Hur länge har de varit i det där fallfärdiga stallet (ja, ska man vara noga är det ju bara en vägg och ett halvt tak) egentligen?

Just det, de uppvaktande kungarna har förresten redan dykt upp, så det kanske har gått ett tag ändå. Eller så har ingen någon koll på tiden, och det är ju inte så konstigt, för vad jag kan se finns det varken klockor, almanackor, mobiler eller datorer med i scenen.


Dromedaren är irriterande liten. Den skulle nog egentligen ha tillhört en krubba i en annan skala. Men fåren, korna och herdarna lever sig verkligen in i sina roller i år.


Ängeln visar oväntat upp en ny sida.


Ja, nu var jag barnslig, men det piggar upp ibland. Och det bara blev så när jag hängde upp den. Jag ska gå och vända på den nu.