söndag 20 december 2009

"En av årets bästa helger"

Ni vet väl ungefär vad jag har för inställning till att prata om saker i förväg, men det händer förstås att jag inte lever som jag lär. Som när jag redan i fredags utropade den här helgen till en av årets bästa. Jag kände givetvis på mig att jag skulle få äta upp det. Visserligen kan jag tjurskalligt hålla fast vid att det här var "en av årets bästa helger", men det kan sända felaktiga signaler om hur alla årets övriga helger har varit. Och jag har faktiskt fått en hel del fina helger i år.

Att påstå att det har varit en direkt dålig helg vore inte heller rätt. Det har väl helt enkelt bara gått lite upp och ner, som livet i allmänhet gör. Det är antagligen främst vad man har för förväntningar och förhoppningar som är avgörande för hur man uppfattar resultatet.

Det började direkt i fredags kväll, efter att jag varit duktig hela dagen och äntligen skulle börja roa mig. Det gick inte riktigt som planerat, blev krångligt och inte så kul (-), och dessutom drabbades en hel del av planerna för helgen samtidigt av konsekvenserna av detta (-).

Nåja, det var ju ändå bara en fredagskväll. På lördagsförmiddagen fick jag en härlig promenad i vintersol och lagom frisk kyla (+). Att jag hade lite ont i hälen brydde jag mig inte om, men när jag kom hem upptäckte jag att det lilla sår jag hade på hälen hade orsakat en ny version av Röda havet i min sko (-).

Efter omplåstring av fot och länspumpning av sko vågade jag mig ändå på att åka på stan med Mario för lite julklappsshopping och annat, och det gick utmärkt och var trevligt (+). Det var dock dessvärre lite för kallt för att vi skulle uthärda att titta på allt fint runtom i centrum (-), men det lilla vi hann uppfatta var fint (+).

På Harry Hjörnes plats.

Pusstation på Kungsportsplatsen.

(Det här såg jag på stan förra året i alla fall. Och det här.) Så jag har alltså fortfarande inte sett någon julfilm eller lyssnat till sjungande gran (-). Men att vi alls kom iväg igår var tur (+), för idag dök nya krämpor och besvär upp som motarbetade julmysstämingen (-). Därför blev jag oplanerat sittande ensam hemma, vilket förstås var en lite trist avslutning på "en av årets bästa helger", men det gav mig å andra sidan extra tid att skriva rim och sköta diverse annat pyssel (+).

Och visst är det ganska mysigt att sitta och kura i ett skumt rum med skön musik och se julsnön falla i den stilla natten utanför de stora fönstren (+). Jag saknar förvisso min lilla gran en smula (-), men den glädje den sprider behövs nog bättre där den står för tillfället (+).

Nu kommer jag snart att vara så skadad av mina (+) och (-) att jag inte kan prata sammanhängande, så jag ska lägga av omedelbart. Om man skulle pigga upp sig med en julig tjejfilm eller något? Om det nu är piggare man behöver bli så här dags.