torsdag 12 november 2009

Vargen kommer! Eller var det en igelkott?

En fördel med att hyra sin bostad är den här lyxen med att bara behöva felanmäla saker som går sönder och krånglar och så kommer det någon och ordnar åt en, men jag är verkligen inte den som utnyttjar det i första taget. Om det inte handlar om något nödvändigt, livsviktigt eller något som kan orsaka skada på fastigheten så drar jag gärna på det i det längsta om jag inte helt enkelt kan fixa det själv.

Det är väl därför det retar mig lite vad jag gjorde idag. Många kanske tycker att jag överdrev en smula. Till exempel den artiga vaktmästaren eller hantverkaren eller husvärden eller vad han nu må kallas, som fick ta sig upp till mig helt i onödan. (Inte ens något kaffe fick han.)

Det var faktiskt konstig färg på vattnet som kom ur kranen. Gulbrunt äckligt smutsvatten. Problemet, förutom att det var något skumt med vattnet överhuvudtaget förstås, var att det missfärgade vattnet bara kom skvättvis, oregelbundet och då med ganska långa mellanrum. När jag anade det igår i kökskranen trodde jag inte ens själv på mig, men när jag klart och tydligt såg det i det vita tvättstället i morse blev jag förstås nojig.

Men ingen annan än jag såg något av det. Grannen Luigi hade inte märkt något ovanligt, så jag gick ner till områdeskontoret och träffade där direkt på min favorithantverkare, som bland annat bytte garderobsdörr hos mig förut, och eftersom vatteninstallationsarbetena inte hade börjat än hade han inget omedelbart svar på vad som orsakade problemet, så han kom upp och tittade och frågade en massa, men såg förstås inget brunt vatten och gav bara halvt rimliga förklaringar till mysteriet. Antagligen tyckte han att jag var fånig, men den här gången gav han åtminstone sken av att ha lite koll på läget. Och vad han än tyckte så var han trevlig i alla fall.

Fast i fortsättningen kommer jag antagligen att dra mig ännu mer för att anmäla fel i min bostad. Hoppas då att inte de här installationsarbetena nästa vecka för med sig plötsliga nya fel, vilket enligt min erfarenhet inte alls är särskilt osannolikt.