torsdag 12 november 2009

Rapport från köksträdgården: 12 november

Redan igår, efter mindre än tre dygn, upptäckte jag att en del av mina frön hade börjat gro. Det var de urgamla basilikafröna som hade satt fart och börjat klamra sig fast i jorden under sig. Den rödbladiga basilikan var inte långt efter, egentligen kanske inte alls, men jag tittade i den krukan efter den andra, så jag upptäckte dem senare. Idag hade de båda börjat utveckla små blad också. De är så duktiga att jag belönade dem med en varm lampa så här på kvällskvisten. Det är ju trots allt rätt mörkt och kallt i fönstret så här års.

I de övriga krukorna har jag sått körvel och grönmynta, men de ska väl få några dagar till på sig att vakna innan jag börjar tjata på dem. Fast vad roligt det är när det händer saker med ens odlingar, så att man inte bara måste gå och vänta i evigheters evigheter! Nog för att doften av våt jord är ljuvlig, men det är roligare att vattna när det grönskar i den.

Bilderna är från förmiddagen. Vanlig basilika på lilla bilden och här ovan rödbladig basilika. Sedan dess har det växt ännu mer. Det går så fort att jag, med hjälp bara av lite fantasi, kan se hur det växer!