fredag 27 november 2009

Mot Kalmar och nya smaksensationer

Medan min egen släkt denna helg samlas i Mjölby för födelsedagskalas (hoppas att ni får det skojigt trots att jag inte är med och förgyller tillvaron för er!) ska jag själv följa med Mario och Luigi till Kalmar för att ta del av något slags glöggrelaterad tradition som hålls där. Jag är eld och lågor över att få åka till Kalmar, fast när jag försöker se nyktert på det förstår jag inte helt och hållet varför. Visserligen har jag aldrig riktigt varit i Kalmar, så det innebär ju förstås något nytt och spännande att lägga till de turistiska erfarenheterna.

Men ändå. Något mer måste det vara som gör att jag inte ens känner minsta lilla ovilja inför att åka tåg, vilket jag normalt kan tycka är rätt jobbigt (i alla fall i förväg, innan jag vet vilken typ av resa det kommer att bli), och nu dessutom ännu ovaccinerad i influensatider. Kan man bli så sugen på ett glöggparty när man inte ens är särskilt förtjust i glögg?

Till slut dök en möjlig förklaring ändå upp. I en Facebook-konversation gjorde brorsan mig uppmärksam på att man brukar ha mandel till glögg. Mandlar har jag alltid ansett vara tråkiga, men det gjorde jag ju med valnötter också så sent som för några månader sedan! Där är vi absolut något på spåren, om det så bara är ett nytt beroende.

Så nu drar jag till Kalmar och firar helg. För allas skull får vi väl hoppas att de har gott om mandel där.

Trevlig första advent på er!