lördag 21 november 2009

Helgtrevligheter: lördag

Jag har bestämt mig för att ha en varierad helg med lite av varje som är avkopplande och trevligt och som jag mår bra av. Därför gick jag upp ovanligt tidigt för en ledig lördag och satte direkt igång med att njuta av dagen.

Solen bidrog till att göra förmiddagen angenäm genom att lysa över mina odlingar.

Under tiden jag ägnade mig åt förmiddagens sysslor fick jag möjlighet att se på världscuppremiären i längdskidåkning på tv, och det var inte bara kul för att det var skidåkning, utan för att det dessutom till och med blev sådana där tävlingar som är både roliga och spännande att se. Så jag var nöjd med mitt val att slå på tv:n den här dagen.

Sedan kastade jag mig ut medan det fortfarande var ljust. Det var dags att se något litet nytt igen, så det fick bli en rejäl långpromenad en bit utanför mina vanliga vägar. Luft, motion och ljus gjorde mig skönt trött och pigg på samma gång.

Tallar i sol. Har ungefär samma effekt som valnötter, fast ger kanske en något annan typ av energi.

Ett trevligt fågeltorn vid Svarttjärnen.

Utsikt från fågeltornet.

Det blev dock inte mycket till skogsäventyr ändå, eftersom det var lite väl blött i terrängen, men stigar och vägar dög bra idag. Jag gick tills jag stod framför en enorm bergvägg, och då vände jag och letade upp en väg hem igen.

På kvällen var jag hos Metaformannen och såg på film. Som vanligt numera pratade vi annars också en del om bilar. Det förvånar mig själv varje gång. Varför ska jag prata om bilar överhuvudtaget? Men det tycks vara ett omedvetet behov. Och då han är bilnörd och de flesta andra jag känner i Göteborg inte ens har körkort så faller det sig väl rätt naturligt att det är just honom jag pratar bilar med. Dessutom förstås en del liknelser av diverse slag, när vi nu båda har en förkärlek för det bildliga.