onsdag 4 november 2009

Både och och varken antingen eller eller ... eller nåt

Jag har då och då beskrivit mig själv med orden "både och och varken eller", oftast främst syftande på att jag sällan är särskilt typisk för någon grupp jag anses tillhöra. Till exempel var jag ingen "riktig" teknolog, eftersom jag inte delade många av teknologernas värderingar, men som humanist har jag å andra sidan otaliga gånger blivit frustrerad av omgivningens brist på intresse och förståelse för teknik och (hårdare) vetenskap. Varför välja när det går att kombinera? Jag vill ha både och! Men att vara både och kan göra att man snarare känner sig som varken det ena eller det andra.

Naturligtvis inser jag att det inte är något fel med att ha breda intressen, men det går ju att uppleva saker på lite olika sätt beroende på vad man väljer att lägga störst vikt vid. På så sätt kan en god egenskap leda till upplevt utanförskap.

I många fall anses det alltså vara ganska fördelaktigt att vara antingen eller, medan det på andra sätt inte är önskvärt alls. Jag kan bjuda på ett exempel även på detta.

Min mor har många gånger anklagat mig för att inte ha några mellanlägen, att jag får allt att verka vara antingen svart eller vitt, toppen eller botten, hopplöst eller fullt av möjligheter. Inte helt ogrundat antar jag, för mamma borde ju känna mig. Numera kan det här nog visserligen delvis förklaras som ett stildrag. Jag gillar faktiskt att överdriva och har tämligen lätt för att förstora även mycket, mycket små saker. På gott och ont.

Jag får väl försvara mig lite med att jag i alla fall inte fastnar i en enda syn på världen utan kan se saker från olika håll - bara man väntar lite. Och det kan ändå växla fort, ungefär som vädret i Göteborg. (Även med dessa tvära kast finns förstås både för- och nackdelar.)

Helt i enlighet med detta kunde jag idag på någon timme gå från total förkylningsapati till maximal motivation och superfart. Jag kanske nu visserligen behövde lite höstlov, vilket jag kan sägas ha tagit mig efter att min rätt intensiva kurs slutade för en vecka sedan och jag blev sjuk. Eller så var idag helt enkelt en sådan dag när det oundvikligen måste svänga igen. Jag orkar nuförtiden inte vara slö i mer än några dagar i taget, eller vågar åtminstone inte tillåta mig det, och tack och lov slår det då över till uppåtgång alldeles av sig självt.

Jaja, jag svamlar. Men jag går inte in närmare på vad jag har tagit itu med idag. Vi får se hur länge det varar först, om det leder till några varaktiga resultat överhuvudtaget. Fast det skulle vara fint att bli frisk nu, så att jag har någon liten chans att orka med allt det jag vill göra.