torsdag 29 oktober 2009

Silverfiskdödare

Det verkar vara något slags silverfiskvecka den här veckan. Jag stöter i alla fall på de små rackarna överallt och mest hela tiden, och så brukar det definitivt inte vara.

Så jag ryser lite, mosar dem i toapapper om jag hinner och kommer åt och påminns sedan åter om kattan.

Jag brukade sätta henne på att städa undan skadedjur. Det funkade bra med allt utom tvestjärtar, som hon av någon anledning hade lite svårt för (å andra sidan, vem har inte det?). När jag pekat ut en silverfisk för henne brukade hon leka med den ett tag och sedan, om allt gick väl, smaska i sig den för att slutligen kunna ta emot mitt beröm. Ibland hade hon dock otur (och vem har inte det då och då?) och råkade vispa till krypet så att det hamnade på rygg. Det gjorde det kamouflerat mot golvet och dessutom låg det då stilla så att hon inte längre kunde hitta det. Då fick jag ta hand om det själv.

Och den här veckan är det alltså jag mot silverfiskarna, så då känns det bra att jag har hunnit öva en del på att överlista dem.