tisdag 20 oktober 2009

Saker man kan behöva veta

Det behöver inte alls vara något negativt att ge sig ut och åka kollektivt precis i eftermiddagsrusningen, åtminstone inte om man åker sträckor där det inte är köer och sådant tjafs. För under de timmarna är det tätare mellan turerna och om man bara har lite koll på hur saker funkar kan resan bli av det allra smidigaste slaget.

Bussen jag brukar åka med går då exempelvis var femte minut enligt tidtabellen. I praktiken tror jag att det oftare är växelvis 1-3 och 7-9 minuters väntan på nästa buss, medan det snarast känns som om bussarna går var tredje minut. Ja, jag misstänker verkligen ibland att det är fler bussar i omlopp än vad Västtrafik låtsas om. Varför de nu inte vill ta på sig äran för det begriper jag inte, men bra är det ju när det känns så. (Andra gånger är jag så förbaskad på busseländena som inte går när de ska att jag håller på att få hjärtinfarkt, men det hör inte hit.)

Hur som helst, ju mer man vet om hur det funkar, desto bättre lyckas man med sitt resande, speciellt om man har begåvats med så exceptionellt dålig tajming som jag har. Som tur är börjar jag också lära mig en del nu. Så när jag idag på eftermiddagen stod med mina tunga matkassar och bussen jag väntat på kom och visade sig vara knökfull valde jag att ta det lugnt. Medan folk klev på väntade jag ut monitorn som bläddrade fram alla avgångar från hållplatsen, och fick till min glädje se att jag hade anat rätt. Nästa buss var inte mer än en minuts extra väntan bort.

Det var ett lätt val att ta den chansen. Med största sannolikhet skulle det vara betydligt mindre folk på den buss som körde strax bakom den första, och skulle så inte vara fallet hade jag inget att förlora. Tja, inte mer än en minut i alla fall, men det var jag beredd att satsa.

Jag hade rätt förstås. Den andra bussen var nästan tom, vilket också medförde att det inte fanns folk till att kliva av på alla hållplatser, så ungefär halvvägs hem körde vi om den framförvarande bussen. Turligt nog skulle ingen varken kliva på eller av på de återstående hållplatserna innan jag var framme heller, så det gick väldigt snabbt och lätt. Och jag kom, mycket nöjd med mitt val, fram ett par minuter före den buss jag hade låtit åka ifrån mig.