torsdag 15 oktober 2009

Läsa mer, lära mer

Så var det redan dags att välja och söka kurser till nästa termin igen. Även denna gång väntade jag till sista minuten med att ta itu med det där, fast nu satt jag inte de sista timmarna av anmälningstiden och bläddrade i katalogen i alla fall.

Det var egentligen ganska snabbt avklarat. Visserligen finns det så vansinnigt många intressanta kurser jag skulle kunna tänka mig att läsa, men jag har inte tid. Eller tid och tid, det har jag väl, men jag har ju tänkt bli färdig med mina studier snart också. Därför måste jag tyvärr prioritera obligatoriska kurser och kommer inte att få plats med så mycket mer.

Det känns lite trist att ha kvar tvång och sådant som man kanske inte är som mest intresserad av till slutet av utbildningen, men jag har åtminstone börjat förstå och uppskatta det nya studiesystemet nu. Det är nämligen stor skillnad mellan att läsa på grundnivå och på avancerad nivå, vilket jag har börjat få lite erfarenhet av nu. Förutom att det är skönt att fördjupa sig mer i något och inte bara ta grundkurser hela tiden, så upplever jag att man som student tas betydligt mycket mer på allvar på avancerad nivå. Så ska det väl i och för sig vara, för nog ska man kunna förväntas veta en del när man kommer hit, så att lärarna kan börja lägga språk och resonemang på en högre nivå.

Men det är inte bara det, för trots att vi är få studenter på de här kurserna får vi de bästa lärarna och erbjuds möjligheter och erfarenheter jag aldrig har varit i närheten av under mina tidigare studier. Som om inte det vore nog så har jag knappt behövt köpa någon kurslitteratur alls de senaste terminerna, vilket förstås är bra när man har ätit upp sitt studiemedel. Och ska det vara på det viset kan man ju gott läsa några kurser till. Det är liksom svårt att lägga av när man väl har kommit igång.