onsdag 9 september 2009

Sommar, hopskrivningsmaffian och en möjlig hägring

Om jag var en aning tveksam igår så var jag desto mer säker idag. Det är klart att det är sommar fortfarande!

Utanför Humanisten och UB. En av de sista dagarna före sommarlovet eller nära mitten av september?

Jag satt på en bänk i solen alldeles intill Näckrosdammen och åt min lunch. Sällskap fick jag av några hungriga men inte alltför närgångna änder. Så stördes lugnet plötsligt av en häger som svepte in och landade på en trädgren i närheten, vilket retade änderna lite. Min kamera (som jag givetvis för det mesta har med mig numera, för man vet ju aldrig vad som dyker upp) krånglade och fick för sig att batterierna var slut, så innan jag fick igång den hade hägern hunnit placera sig mitt i den grötiga näckrosröran mitt i dammen.

Jag vet, helt meningslös bild. Det får man leva med ibland.

Universitetets institutioner organiseras om och flyttar omkring, så att det är språkfolk som nu håller till i huset där jag hittade nedanstående anslag behöver inte betyda något. Men jag kom ändå att tänka på en annan lite pinsam grej jag sett.

Stackars den som måste skriva anslag som exponeras för språknördar dagarna i ända.