onsdag 30 september 2009

Övningsknatter

En liten tidsfördröjare är förstås det här med tangentbordet. Rätt mycket av det jag planerar att ta itu med har med skrivande att göra, och då tänker jag mig att det borde gå fortare om jag slipper radera en massa överflödiga o:n hela tiden. Därför fick det bli dags för nödlösningen att koppla in ett externt tangentbord till min bärbara dator (ingen har ännu ens kommit med några förslag på vad som kan vara fel, så jag vet inte vad jag ska hitta på annars).

Men vad besvärligt det är! Dels är det ett helt annat slags tangentbord än det jag är van vid (för övrigt ett sådant som gav mig ont i handlederna förr, innan jag bytte dator), vilket bara det gör att jag skriver långsammare än vanligt, dels är det i vägen på bordet, där jag behöver ha annat, och så når jag inte pekplattan på datorn utan krångel. Och näe, jag tänker inte ta fram en extern mus också, för sådana har min arm glömt hur man använder och då blir jag så handikappad att jag lika gärna kan skippa alltihop.

Men å andra sidan är det ju främst när jag skriver längre sammanhängande texter som det är som viktigast att hitta (tillfälliga!) omvägar. Så här och nu tränar jag alltså. Och är glad över de kortkommandon jag redan är van vid att använda.