torsdag 24 september 2009

Mitt personliga bokmässetips

Ett litet tips inför bokmässan kan man väl kosta på sig? Alltid finns det ju något som ligger en lite extra varmt om hjärtat. I år är det för min del den precis nyutkomna Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (SO). Den är en uppföljare till Nationalencyklopedins ordbok (NEO), består av två band och presenteras bland annat på mässan på söndag.

Jag och mina kurskamrater blev förra veckan några av de allra första utanför ordboksredaktionen som fick läsa ur ordboken. Och jag träffade också en av mina lärare från i våras, som undrade om jag inte hade sökt jobb på SAOB än (ja, man måste ha förkortningar för alla ordböcker, för annars finns det ingen chans att man ska lyckas hålla isär dem!). Nåja, nu var det ju inte skryta jag skulle göra, bara se till att ni håller ögonen öppna efter SO på bokmässan. Okej, det var väl det då.