onsdag 2 september 2009

Hemma bland de andra studenterna

Jo, alltså, jag är hemma i stan igen då. Det är därför det inte finns något att berätta om. Inte började jag plugga idag heller, som jag har gått omkring och sagt att jag skulle, för det var visst i morgon jag skulle göra det. Gott så. Då blev det, efter att jag kommit hem långt före frukostdags på morgonen, en lång och rätt slapp och skön dag med ytterligare hushållssysslor.

Dessutom hade jag min nya granne Luigi på visit igen. Jag fick också den stora äran att följa med honom och hämta ut nycklarna till hans studentrum och därefter vara först med att komma på besök och spana in stället. Det är därför jag räknar honom som granne fast han inte har flyttat in på riktigt än.

Sedan bröt vi upp, gick var och en till sitt, bytte om och redan ett par timmar senare råkades vi oförhappandes på en buss på väg mot stan. Det är väl det jag alltid har sagt: Studenter kan inte låta bli att göra allting samtidigt och likadant. Fast när det rör sig om tillfällen till trevliga möten i stället för bara trängsel i mataffären, tvättstugan eller på bibblan har jag inga som helst invändningar mot detta fenomen.

I tvättstugan träffade jag förresten också på en annan trevlig granne. Trots att vår relation började med att han ockuperade den torktumlare jag hade bokat, den bästa av allihop, blev det en riktigt fin pratstund, under vilken vi ingående diskuterade vårt gemensamma intresse maskinparken här i vår gemensamma tvättstuga.

Se där, så förfärligt händelselöst behöver det ju inte vara hemma i stan! Det var det väl egentligen ingen som trodde heller.