fredag 21 augusti 2009

Sommarhetta igen

Kan en värmebölja vara bara en dag? Antagligen heter det något annat då, men prognoserna som talade om en dags rejäl hetta här i Göteborg igen verkar så här långt ha rätt. Det blev ordentligt varmt idag, men efter en perfekt sommarkväll sitter jag nu och ser ut på regn och blixtar i natten, så det kan säkert stämma att det är lite svalare i morgon igen. Intressant fenomen.

Jag hade idag ärenden att uträtta inne i stan, så då fick jag ett ypperligt tillfälle att njuta av hettan på gator och torg ett slag. Men det retar mig fortfarande enormt att man ska behöva åka någonstans på en viss tid för att få betala kåravgiften utan ännu mer krångel. Och när jag var snäll och kom dit hade de problem med kortläsarnas nätuppkoppling, så det tog en evinnerlig tid, jag blev svettig och ännu lite mer sur på detta stenåldriga system.

Då var det uppiggande att få promenera av sig denna frustration i den vackra sommarstaden. Jag tog mig bort till Järntorget bara för att få gå några av mina gamla vanliga gator. Egentligen hade jag helst sett mycket mycket mer när det nu var en så fin dag, men dels hade jag ont i fötterna (och samma icke promenadvänliga skor som igår), dels hade jag inte tid med mer, så det fick alltså räcka så.

Härliga Haga. Men på ett sätt var jag ändå liksom glad och lättad över att jag inte bor där längre. Det duger att titta förbi på besök ibland. Måste bara se till att gå till mitt favoritfik snart igen!