torsdag 20 augusti 2009

På tal om valnötter

Konstigt det där hur något man alltid har tyckt varit ganska trist att äta plötsligt kan bli något man äter regelbundet för att det är gott. Så är det med valnötter för mig. Jag har alltid betraktat det som något torrt, smaklöst och ungefär det tråkigaste jag har smakat, men nu äter jag dem hela tiden och tycker att det är jättegott. Visserligen är de fortfarande allra godast ihop med något annat (det kan dock vara lite hur som helst: i kakor, sallad, müsli eller till choklad exempelvis), men de funkar bra ensamma också.

Jag visste att valnötter var nyttigt, men nu läste jag att de till och med är ännu nyttigare än jag anade. (Och tack vare föregående länk upptäckte jag Livsmedelsverkets databas med näringsinnehåll i livsmedel!)

Tema gulbrunt? Rågsiktkaka med messmör, banan och valnötter. Jag tog vad som fanns hemma den första frukosten efter semesterresan, men det var ingen dålig kombination. Testa gärna!