tisdag 25 augusti 2009

Mer pendlare än turist

Har sovit en första natt i huset på Brännö, men inte sett mycket av ön än. Vi kom i skymningen, lagom för att hinna se vackert kvällsljus över stan när vi tittade tillbaka över vattnet, men sedan blev det snabbt mörkt. Det var ofattbart vindstilla men därmed också fasligt mycket mygg i luften (nej, jag tänker inte förtiga fakta som råkar sabotera den romantiska bilden av skärgårdslivet), så någon vidare utevistelse blev det inte då.

Och över dagen är jag i stan igen. Vi kan säga att det beror på att jag inte är i skärgården för att turista, och ska jag få veta något om hur det verkligen är att bo på en ö måste jag ju pendla som alla andra. Det var en väldigt vacker sensommarmorgon och småmysigt att sitta och ta det lugnt på färja och bussar, men jag antar att det är för att det är tillfälligt. Det där med pendlande känns mycket ovant och jag tror heller inte att öliv är perfekt för mig mer än som sagt just tillfälligt.

Det är ganska skönt att kunna åka hem över dagen också. Visserligen tar det runt 90 minuter med kollektivtrafik enkel väg, vilket känns rätt mycket när man bara rör sig inom kommunen, men det går ju. Sedan är det förstås både för- och nackdelar med att kunna åka hem varje dag om man vill. En fördel är att det är lätt att packa, för att man alltid kan komplettera med saker man kommer på att man behöver senare, men då är kanske i stället nackdelen att man inte riktigt kopplar av och accepterar att man är bortrest. Så vi får se hur det blir, om jag ska fortsätta "sovpendla" på vardagarna eller hur jag gör. Det ger åtminstone tid till att läsa som jag kanske inte skulle ha tagit mig annars, och det är ju trevligt i och för sig.