måndag 24 augusti 2009

Lånekatt med extra allt

- Vad skulle du säga om en vecka på en paradisisk ö, med kattsällskap? frågade han en dag när vi möttes på busshållplatsen.

Jo, det lät ju inte helt fel, tyckte jag. Så då blev det så.

Vi ska alltså vara kattvakter ett tag. Det innebär tydligen i stora drag att ge katten mat och släppa ut och in den. Katten sägs vara sällskaplig och trevlig. Och det där ska föreställa vara den jobbiga delen av överenskommelsen.

För övrigt betyder det att jag får låna någon annans liv för ett slag. Inte för att det är något större fel på mitt eget, men lite intressant är det ju alltid att testa något annat. I drygt en vecka blir jag skärgårdsbo, får bo i villa och ha man och katt. Mannen i fråga är mest entusiastisk över att ha fri tillgång till bastu, medan jag själv hoppas på fina naturupplevelser och skärgårdsidyll. Vi bör med andra ord inte vara helt ense om vilket som är det mest önskvärda vädret, men med så många dagar borde det ju kunna bli lite av varje, eller? Spännande ska det hur som helst bli.

Nu mot Brännö!