fredag 28 augusti 2009

Det tog bara tio år ...

När jag åkte hemifrån senast tömde jag postfacket på väg ut. Där fanns ett ovanligt tjockt och styvt kuvert från Göteborgs universitet, som jag först inte förstod vad det kunde innehålla. Så tjusiga informationspapper brukar man ändå inte få om nya kurser och liknande. Innan jag lite senare öppnade det kom jag dock på vad det var: min första examen!

Jag vill lägga betoningen på första, för jag har ju tänkt mig att den ska följas upp av något finare. Helst inom ett år. Men tills vidare har jag i alla fall den kandidatexamen jag hade kunnat ta ut för länge sedan egentligen, om jag hade haft lite mer vett i skallen.

Jaha, jodå, en fil. kand. i svenska språket, det kommer sannerligen att ge mig så enormt många fler möjligheter här i livet än vad jag hade förra veckan. Eller inte. Men lite borde jag kanske fira i alla fall, för det är ju trots allt någonting som jag har slutfört. Det tog tio år att plocka ut en examen för tre års studier, men nåja, jag hann lära mig en faslig massa på de tre åren i alla fall!