onsdag 1 juli 2009

Skumheter

Jag sov tydligen med radion på i natt. Av den anledningen vaknade jag synnerligen förvirrad ett par timmar tidigare än planerat och kunde inte hitta någon mer logisk förklaring till att radion redan var på än att klockan på mitt sängbord börjat sacka under natten. För sådant händer ju ofta med radiostyrda digitalklockor kopplade till elnätet! Kanske var det lite värmen också. Väderprognoserna hade talat om lite svalare väder idag, men trenden med allt varmare förmiddagar här i bastun håller i sig. Min hjärna går väl ytterligare en aning långsammare än vanligt alltså.

Radion fick stå på, och efter frukost inträffade nästa svårbegriplighet. I slutet av en låt "hörde" jag precis vilken som skulle komma därnäst. Blandbandsprincipen, ni vet. Och det var mycket riktigt just den låten som sedan dök upp. Fast det här var alltså radio. Den första låten var en rätt ny som jag inte har någon som helst relation till, den andra var en betydligt äldre som inte heller den hör till mina favoriter och som jag inte haft i huvudet innan. De tillhörde två helt olika stilar och det fanns ingen naturlig koppling mellan dem. Lustigt, skumt, läskigt. Eller något.

Mindre skumt blev det dock på ett annat område. Även jag har gått och haft vaga aningar utan att riktigt kunna sätta fingret på vad som var galet med vissa förhållanden i Morden i Midsomer. Men Översättarhelena har uppenbarligen läst tillräckligt många deckare för att kunna genomskåda det hela.