torsdag 2 juli 2009

Reprispromenad

Jag laddar lite för att se nya sevärdheter, men eftersom det är sommar är det också säsong för repriser. När jag var inne i stan igår passade jag därför på att göra en liten stadsvandring i mina egna fotspår. Alla fina promenadvägar hinns förstås inte med på en eftermiddag, så det är möjligt att det kommer fler delar (jag lovar åtminstone inte det motsatta).

Tips: Om du inte känner igen platserna kan det eventuellt hjälpa att hålla muspekaren över bilderna.

Från Drottningtorget tog jag en spårvagn till:

Masthuggstorget
Där har jag handlat många gånger förr, så bara för det (äsch, det var ju inte alls bara därför!) köpte jag en nu en glass, som jag sedan tog med mig upp till:

Masthuggskyrkan
Jag satt några minuter i solen på en bänk, åt glass och avnjöt förstås också:

utsikten
Därefter tog jag en annan väg ner och valde då att gå på:

Fjärde Långgatan
Andra långgator må vara mer intressanta och populära, men som promenadgata gillar jag nog den mest. Så kom jag åter till kära gamla:

Järntorget
Därifrån kunde jag, speciellt en het sommardag, givetvis inte motstå att söka mig ut till älven, där vinden fläktade skönt och det doftade hav. Min favoritbänk var ledig och jag kunde sitta och njuta en stund på:

Stenpiren
Sedan var jag tvungen att hinna med en buss, så det fick bli första bästa fina väg tillbaka till Centralen, närmare bestämt:

Norra Hamngatan
(Inte för att man nu ser så mycket av just den gatan på bilden då, förutom i förgrunden.)

Överallt såg jag tydliga tecken på hur staden är en varelse i ständig förändring och utveckling. Mycket har hänt på bara några månader, men mycket är naturligtvis fortfarande sig likt. Det är fortfarande samma gator och torg, "själen" finns liksom kvar ändå. Det var onekligen ett glatt återseende.