lördag 25 juli 2009

På landet

Jag är alltså på landet. Mitt paradis fick vänta länge på mig den här sommaren, men nu är jag här sedan några dagar. Redan första kvällen gick jag runt och undersökte alla förändringar och allt som är sig likt sedan förr.

Sjön svämmar över och där det annars är långgrunt kan man nu kliva i från den närapå dränkta bryggan och doppa sig direkt. Det känns ovant och lite underligt, men det går ju att bada i alla fall.

Jag har missat en del blommor som annars brukar pryda vägkanterna under mina sommarveckor här, men det finns fortfarande smultron och vitmåra kvar, och det doftar nyslaget hö så att luften känns alldeles tung. Jag går sakta på grusvägen och andas djupt.

På det stora hela är det sig likt. Monsterenen lever än och tycks inte bry sig om att den dragit på sig skador under vintern. Hammocken är en annan än förra året, men står på samma ställe som den gamla. Mamma pysslar med sina planteringar och pappa fäller träd, precis som det ska vara. Och bären mognar på trädgårdens alla bärbuskar.

Ett visst sorts lugn som jag bara hittar på landet ligger över byn och intar mitt sinne. Och visst är det mesta annorlunda här än i stan. Att jag mötte ett rådjur på kvällspromenaden kändes dock som något jag lika gärna skulle kunna göra hemma i kvarteren i Göteborg, och som jag faktiskt betydligt oftare har gjort där än här!

Smultronen mognar alltjämt kring fjärilsstugan på smultronön.