fredag 24 juli 2009

Jag var ju på Island, dårå ...

Varenda människa verkar ju åka till Island, så det är väl antagligen inget märkvärdigt. Men det var märkvärdigt för mig, så givetvis tänker jag blogga något om det. Det dröjde bara lite på grund av resande, att jag behövde smälta alla intryck och att jag nu dessutom sitter på landet med seguppkoppling.

Men hur tidsödande det än blir måste jag helt enkelt lägga upp några bilder, trots att en del av dem antagligen är mycket förutsägbara. För visst såg jag en hel del av sådant här:







Jadå, det är mina foton. Inte för att jag någonsin snor bilder, men jag vill bara förtydliga det lite extra. Det var verkligen så där fint väder hela tiden! Nästan bara sol, inget regn. Och varmt var det också, särskilt sista dagen, när vi dessutom hade bad inplanerat.

Förutom att vi spanade in de vanliga turistigheterna fick jag och brorsan den första kvällen en privat guidning runt i Reykjavik av världens bästa islänningar (tack!). Det var perfekt, för då kunde vi visa föräldrarna lite av det sedan. Vi fick tillfälle att gå in i Alltinget medan man just höll på att diskutera inför den stundande EU-ansökan, vi blev förevisade Björks hus och, kanske bäst av allt, i och med att vi fick hänga med på en biltur i stan och inta tillhörande isländsk mjukglass, fick vi ta del av lite isländsk ungdomskultur som jag tror att jag hade missat utan direktkontakt med vanliga islänningar.

I Reykjavik har de också en utsiktsplats som slår det mesta. Ingen mening med att ha någon utsiktstopplista där inte.

Utsikt från Perlan.

Slutligen några ytterligare saker jag fastnade för på ett eller annat sätt:

Trots alla möjliga stenlandskap vi körde igenom och förbi framstod landet som mycket färgrikt. Vädret bidrog väl, men vilken himmel, vilka färger, vilka vidder, vilka dofter!

Planteringarna i städerna och byarna var givetvis något annorlunda än i svenska tätorter, men jag blev mycket förtjust över att man i Reykjavik på många ställen förgyllde tillvaron med ringbommor, som är en av mina favoriter bland trädgårdsväxter.

En kväll gick vi och tittade på båtar i den del av hamnen som låg närmast hotellet. När vi stod vid dessa gamla valfiskebåtar stannade en bil och en man hoppade ut och började utan att tveka hålla ett långt föredrag om allt som på minsta vis hade med valfiske att göra. (Hela tiden hade han bilen stående på tomgång. Det verkar för övrigt vara ett vanligt beteende på Island.) Nästa dag köpte vi Morgunblaðið och upptäckte hans bild bredvid en insändare om något helt annat ämne. Antagligen är han en sådan där som har något att säga om allt, kanske är han till och med känd, men tyvärr tappade jag bort namnet så jag kan inte kolla upp det.

Gå inte in till Geysir med ryggsäck på dig. Eller är det så att tomten inte kommer dit?

Det enda jag egentligen inte är helt och hållet nöjd med är att jag inte använde min isländska särskilt mycket. Eftersom all information, menyer och så vidare finns även på engelska ger det inget övertag att kunna lite av landets språk. Och inte hann jag höra så mycket av det heller, eftersom vi mest rörde oss antingen bland turister eller ute i ödemarken. Dock köpte jag en bok på isländska, och blev väl säkert just därför faktiskt betjänad på isländska, trots att butiken var proppfull av turister från alla möjliga länder. Det gjorde mig på gott humör. Eller gjorde och gjorde. Det var jag förstås redan. Av det lilla jag har sett sluter jag mig tämligen okritiskt till att Island måste vara ett mycket bra land (i alla fall så länge det är så bra väder!).

Ah! Jag tror att jag är kär.