torsdag 9 juli 2009

Förberedelsevecka

Det är meningen att jag ska åka till Island nästa vecka. (Här tar vi inte ut något i förskott, nej.) Meningen är väl också att det ska vara något slags semesterresa. Ändå känns det nu lite som om det mest handlar om att jag borde plugga en massa, repetera grammatik, läsa på en diverse turistinformation (är det förresten inte det man har reseledare till?) och så vidare. Det är lite som att ha tenta mitt i sommaren.

Att bestämma när och hur (och att!) var, som ni säkert förstår, alldeles för besvärligt för en lat student, så jag överlät det mesta av beslutsfattandet åt de övriga i sällskapet. Men själva resandet kanske ändå ingen kan sköta åt mig. Och jag föredrar hur som helst att vara åtminstone skapligt förberedd, så det här veckan skulle det alltså bli "tentaplugg".

Så här långt innebär det att jag har köpt ett par nya promenadskor. Detta är dock en större prestation än det låter som. Det där med skor är nämligen ett känsligt och tröttsamt ämne (men samlade skorelaterade inlägg finns här för den som undrar något), så jag tänker inte gå in på detaljer den här gången. Jag funderar dock över en liten sak: När jag redan tidigare i sommar har lyckats få skoskav av alla mina andra skor, gamla som nya (jag går tydligen rätt mycket i alla fall), hur smart är det då att tro att det funkar att köpa sig ett par nya bara en vecka innan man planerar att gå i dem flera hela dagar i sträck? Att jag ska hinna gå in dem till dess är ganska osannolikt, med tanke på att vädret växlar mellan för blött och för varmt för sådana skor. Det är bara att hoppas att de är snälla. De är rätt fula i alla fall, och det brukar vara ett gott tecken när det handlar om mig och skor.