måndag 27 juli 2009

Det gäller att prioritera rätt

På Island upptäckte jag till min förtjusning att jag hade full mobiltäckning vart jag än begav mig, om det så var flera timmars bilresa rakt ut i en stenöken eller upp på en glaciär. Barnsligt nöjd kollade jag mobilen flera gånger om dagen, även när jag inte alls behövde den, bara för att än en gång få bekräftat att jag, till skillnad från andra delar av sällskapet, minsann kunde ringa när jag ville.

Tillbaka i Sverige får vi åter våra vanliga roller. Här betyder mitt abonnemang ungefär Sveriges sämsta täckning. En mil från närmaste stad har jag nu således en mobil som inomhus är fullständigt värdelös som telefon och som utomhus i bästa fall har skaplig täckning, i alla fall om jag går ner till sjön. Det är till och med sämre än det har varit tidigare. De andra i familjen måste åka ut i skogen och gömma sig bakom något berg någonstans för att förlora kontakten med omvärlden.

Man kan ju tycka att det är osmart av mig att välja just den operatör jag nu har, men vadå, det gör ju att jag kan stå på en isländsk vulkan och skicka sms!