tisdag 2 juni 2009

Två krångligheter att kombinera

Ett: Det är inte på minsta lilla vis för att verka märkvärdig (eller för att ha något att blogga om!) som jag sitter uppe hela nätterna och pluggar. Jag är bara dum. Vad jag hade kunnat göra på dagtid under terminen tar jag nu igen under panikintensiva nattimmar. (Varför går förresten timmarna efter midnatt så obegripligt fort när man vill veta av dem?) Att jag bloggar om sådant här beror främst på att jag annars kan tyckas ha gått under jorden. Jag är inte online någonstans, har svårt att få tid över till mejl och stänger till och med av telefonen till och från. För tillfället är jag i stort sett bara riktigt nåbar via bloggen och Facebook.

Två: Jag försökte mig ju på det här med mikrobloggandet ett kort slag, när det påstods att Bloggy skulle bli den stora mikrobloggtjänsten i Sverige. Tydligen gick jag och mikrobloggandet inte alls ihop, eller så var det möjligen så att mitt försök med detta sammanföll med ändrade vardagsrutiner i övrigt. Plötsligt hör jag mig själv börja låta som så många andra som inte kan begripa hur någon kan ha tid över till allt detta pysslande och nätverkande vid datorn. Fast jag skulle nog ha tid. Och jag var i kanske åtta sekunder allvarligt sugen på att testa lite mer, nu när "alla" tjatar om Twitter, men när allt kommer omkring är det knappt någon jag känner som hänger där. Facebook är betydligt roligare i så fall, särskilt sedan det blev möjligt att "gilla" och kommentera saker där. Då blev det liksom lite mer liv i det hela, och jag har genast fått mer och tätare kontakt med folk än jag hade förut.

Nu tänkte jag vara lite praktisk och tidsbesparande (vadå lat?), eller möjligen bara utnyttja situationen för att roa mig med en gnutta omväxling, och kombinera dessa två förhållanden. Då alla berörda inte kan se mina livstecken på Fejan och jag inte har tid att skriva så mycket just nu kan jag ju helt enkelt kompromissa och resten av veckan (eller så länge det nu passar mig) köra mina statusuppdateringar parallellt, eller i alla fall varva lite där med lite här.