torsdag 11 juni 2009

Sådant man aldrig gör

Somliga fnyser åt mig för att jag skriver listor över så mycket. De hävdar bland annat att man inte får något gjort på så vis. I vissa andra fall kan jag väl hålla med om att mina listor nog inte är nödvändiga, som till exempel när det handlar om sådana av påminnelsetyp, som inköpslistor när jag handlar mat. Dem har jag egentligen bara som extra säkerhet, för egentligen har jag tillräckligt vältränat minne på alla längder för att inte behöva skriva upp saker. Men jag gillar det, so what? Jag tycker om att veta att informationen finns nedskriven så att jag lugnt kan släppa alla tankar på den om jag vill. Och beträffande just att-göra-listorna vill jag nu bara tala om att de visst kan fungera alldeles ypperligt.

Här har jag under hela våren samlat på mig saker som borde göras, sådant där som jag kommer på då och då, som inte är helt akut och därför hela tiden skuffas undan från dagordningen av annat som har högre prioritet, med andra ord sådant som verkligen inte skulle bli gjort om jag inte gjorde en mer samlad ansträngning. Sådant där som att skruva fast jångliga gardinstänger, smörja diverse gångjärn, plantera om krukväxter, byta bläckpatroner i skrivaren, sortera och arkivera den gångna terminens enorma högar av lösa papper, laga paraplyer, städa datorn, fixa cykeln och liknande. Och när jag väl en dag sätter igång och stryker på listan blir det en enorm fart och känns mycket inspirerande. Vissa människor funkar så här helt enkelt.

Men vet ni vad mer jag gör nu? Det är om möjligt ännu konstigare. Jag har tagit itu med all den kurslitteratur jag aldrig läste under terminen! Det är sådant som jag misstänker att många studenter intalar sig att de ska göra - när kursen är slut och de får en massa tid över. Fast det gör man förstås aldrig, i synnerhet inte om man har fått ut sina poäng. Men i år tänker jag ändra på det. Jag vill ju nämligen läsa, för det är intressant och jag läser kurserna för att jag brinner för det jag får lära mig där, så varför slarva bort kunskap jag får serverad på det sättet? (Att det sedan är lite skumt att man kan klara sig så bra utan att ha läst ens hälften av kurslitteraturen låter jag bli att tänka vidare på för ögonblicket.)

Fast det allra bästa med sådana här saker är nog ändå att få möjlighet att överraska sig själv emellanåt.