måndag 22 juni 2009

Midsommarhelgen 2009

Visst blev det midsommar även för mig, och som sagt bar det iväg ut på landet. Det blev en långhelg full av släktingar och traditioner, som visserligen inte var mina, men som var trevliga ändå. Och det fanns mycket att njuta av och glädjas åt denna midsommar:

Bara en sådan sak som att kunna fylla blomsterfamnarna med de blommor jag förr förknippade med midsommar, men som numera brukar vara överblommade så dags även uppe i Bergslagen, var smått fantastiskt. På ängar och i diken blommade nu hundkäx, humleblomster, smörblommor och inte minst midsommarblomster.

Och mängder av tjärblomster!

Vyerna jag såg där jag susade fram på landsvägarna i norra Småland var bedövande vackra och tycktes aldrig ta slut. Det är sådant som gör att jag inte vet någon bättre tid på året att åka bil än den här.

Midsommaraftonen började med en tur till Eksjö, för att bland annat undsätta en strandsatt tågresenär, köpa jordgubbar och spana in Lennarts konditori. På bilden kan man ana lugnet före en mindre regnskur, vilken hindrade mig från att se så mycket mer av Eksjö, men nog anar jag ändå att det finns otrevligare ställen att fastna i ett par timmar på.

På midsommardagen blev det Tranås och jordgubbstårta. I Tranås har de också bland annat galet många rondeller. För övrigt var det lugnt och fint även där.

Lantvistelsen förgylldes ytterligare av ett par mycket sällskapliga och underhållande kattsingar. Ibland finns det ingen hejd på hur sött det kan bli - tack och lov.

Och jodå, det var till och med sol och lite varmt till och från, och på det hela taget rätt lagom typiskt midsommarväder.

Sammanfattningsvis var det alltså en riktigt lyckad midsommarhelg för min del detta år. Men när sommaren idag tycktes vara här på allvar var det ändå lite svårt att begripa att vi redan passerat midsommar. Vart tog större delen av juni vägen?