fredag 5 juni 2009

Magi, eller om allt bara handlar om isländska

Så hände en sådan där fantastisk grej igen, en sådan som jag kan leva på minst resten av dagen. Just idag av alla dagar, när jag precis släppt ut mig själv från min isolering med nattlig isländsk hjärntvätt, klev jag på en buss där jag genast hamnade bredvid islänningar!

Det syntes nu inte väldigt väl på dem att de var islänningar. De pratade förvisso isländska, men jag satt inte så nära att jag egentligen hörde någonting av det. Anledningen till att jag visste att de var islänningar var att jag hade träffat en av dem tidigare. Så när vi nu upptäckte varandra började vi förstås prata. Och då märkte jag till min stora överraskning att det som kom ur min mun var isländska, nästan hela sammanhängande meningar på isländska!

När jag insåg det och började tänka övergick jag förstås till svenska, men det hela var så roligt att jag väl får vara glad att jag inte blev totalt förstummad. Sedan skulle vi också kliva av på samma hållplats, då vi till råga på allt var nästan grannar utan att ha vetat om det, så det blev genast tillfälle till fortsatt samtal.

Efter en termin med riktiga bakslag beträffande isländskan och mitt brinnande intresse för allt isländskt, och samma dag som jag kunde lägga mina sannolikt sista organiserade studier i språket bakom mig, var det nu som om allt bara vände på en sekund igen. Det är nog ändå bara möten med andra människor som kan åstadkomma just denna sorts känsla.

Och jag är ju sådan att jag inte kan låta bli att se något slags mening med händelser av det här slaget. Exakt vad meningen är kan jag ju inte veta, för det kan lika gärna vara att jag ska bestämma mig för att åka till Island som att jag inte alls ska göra det eftersom möjligheterna även finns här hemma. Men det spelar mindre roll, för jag är ju uppiggad och inspirerad. Och glad, jag menar glöð!