onsdag 13 maj 2009

Tidigare kväll, senare morgon?

Jag har generellt sett lättare att hålla mig vaken dagen efter att jag har sovit två, tre timmar på natten än när jag har fått dubbelt så mycket sömn. Som idag. Varför? Jag kan inte precis förklara det med att jag hade något sömnöverskott sedan de föregående nätterna, utan jag brukar väl vara rätt trött mest hela tiden. Fast sover gör jag visst inte så mycket längre. Jag går inte på något annat heller, inte ens allerginässprej, så jag vet inte hur det går till.

Men idag har jag till och med haft en av de där sällsynt effektiva dagarna när allt bara är som det ska. Efter det borde jag kunna ta det lugnt, kanske fira namnsdag med lite glass och sedan se till att det blir en tidig kväll. Men jag känner ju mig själv. Det spelar ingen roll om jag hinner bli dödstrött till dess, för det kommer ändå att sluta med att jag sitter uppe sent och ser på film eller något, bara för att jag är "ledig" och för att dra ut på det så mycket som möjligt. Som om jag hade oändligt med energi. Det har jag ju såklart inte. I morgon kommer jag att vara trött igen och ordningen är återställd. Man får vara glad för det lilla.