tisdag 5 maj 2009

Shopping som intervallträning

På två eftermiddagar har jag klarat av både Backaplan, Bäckebol och så Nordstan två gånger. Och gjort av med en del pengar dessutom. Det är ju inte alltid man shoppar bara för att man går i affärer, menar jag. Fast alltid finns det något att reta sig på efteråt. Som att jag handlade ganska mycket i den klädaffär från vilken jag brukar få en massa sms och mejl med rabattkuponger och erbjudanden, men där jag inte brukar hitta någonting av intresse. Just nu hade jag dock förstås inga rabatter och inte orkade jag vänta med att handla tills det kom några nya heller. Däremot köpte jag inte minsta lilla strumpa i den affär där jag har ett presentkort att använda. Det kommer å andra sidan att komma väl till pass sedan, när jag påbörjar nästa period av extrem sparsamhet. Vilket får bli i övermorgon.

Varför inte i morgon? Jo, för då ska jag handla mat. För ovanlighetens skull har jag väntat tills det blev nästan alldeles tomt i kylskåpet först. Men när man inte har en enda matgäst på en hel vecka och man vet exakt hur många mål man själv kommer att äta hemma är det ganska lätt att både planera, veckohandla och sedan få allt att gå jämnt upp. Det kanske inte är eftersträvansvärt, men jag säger bara att det går. Och i morgon får jag väl ta och bunkra billig studentmat att leva på ett tag framöver så att jag håller mig borta från affärerna så mycket som möjligt.

Ändå, jag tillåter mig att vara lite nöjd med mig själv som har lyckats köpa hela två par skor på en gång. Det är inte varje år det händer! (För att vara väldigt ointresserad av skor har jag skrivit om det rätt många gånger, till exempel här. Det upptäcker man om man testar att söka på "skor" här i bloggen.)